شما اینجا هستید: مرکز بهداشت معرفی مرکز بهداشت و درمان
 
 

معرفي مركز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتي اميركبير

نامه الکترونیک چاپ

بسمه تعالي



مركز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتي اميركبير بعنوان تنها متولي امور بهداشتي – درماني دانشگاه تقريباً از بدو تأسيس دانشگاه مشغول فعاليت بوده و از معدود مراكز بهداشتي – درماني دانشگاهي است كه موفق به دريافت مجوز فعاليت و پروانه تأسيس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گرديده و به منظور دستيابي به دانشگاه سالم اقدام به بستر سازي در زمينه هاي بهداشتي و درماني دانشجويان ،كاركنان و اساتيد نموده است.
مركز بهداشت و درمان همه روزه( به جز پنجشنبه ها و ايام تعطيل )از ساعت 7:30 صبح لغايت 19:30 بصورت يكسره فعال بوده و دانشجويان عزيز مي توانند با همراه داشتن دفترچه بيمه خود از خدمات اين مركز بهره مند گردند.


خدمات مركز بهداشت و درمان:


الف ) پزشك عمومي: همه روزه (صبح و عصر )
اين  مركز  با بكار گيري چهار پزشك عمومي (دكتر اسلامي ،دكتر شفايي زاده ،دكتر حسامي ،دكتر علوي نيا )به ويزيت بيماران مراجعه کننده پرداخته اند.


الف -1- ويزيت بيماران:
فر آيند ويزيت بيماران به شرح ذيل مي باشد    
1- دریافت قبض از منشی
2- مراجعه به پزشک مقیم جهت معاینه
3-صدور  معرفی نامه به آزمایشگاه زند در صورت نیاز به انجام آزمایش .
4- صدور معرفی نامه به رادیولوژی بزرگمهر در صورت نیاز به انجام رادیوگرافی.
5- ارجاع به واحد پرستاري در صورت نیاز به خدمات اورژانس.
الف _2 اعزام بيمار
در صورتيكه بيمار مراجعه كننده  وضعيت اورژانسي داشته و يا نياز به مركز مجهزتري داشته باشد جهت اقدامات تكميلي توسط آمبولانس و يك نفر همراه (پزشك يا پرستار )به بيمارستان اعزام مي گردد .
الف_3  تکمیل فرمهای سلامت تربیت بدنی.
دانشجويان  با هماهنگی قبلی و بر اساس نوبت مراجعه نموده و ویزیت می شوند در صورت نداشتن منع فعاليت بدني فرم سلامت امضاء مي شود  .
الف_4 ويزيت كودكان مهد كودك.
الف _5 جراحيهاي كوچك.
د رمواردي كه فرد مراجعه كننده به مركز دچار پارگي يا جراحت در بدن خود شده باشد( در زمين ورزش، محيط دانشگاه و يا كارگران درحين كار )چنانچه پارگي عميق نبوده و نياز به جراحي نداشته باشد،‌ توسط پزشك مقيم بخيه مي شود. در صورتي كه خونريزي فعال بوده( پارگي شريان )‌و يا همراه با شكستگي باشد، بعد از اقدامات اوليه پرستاري، بيمار به مراكز مجهز اعزام مي گردد.


ب )پزشكان متخصص:
ب_1 فرآیند ویزیت پزشک متخصص :
1- تعیین وقت قبلی.
2- دریافت قبض از منشی.
3- مراجعه به پزشک متخصص.
4- ادامه روند درمان مانند فرآیند ویزیت پزشک عمومی می باشد.


ج_ دندانپزشكي عمومي : همه روزه( صبحها و عصرها )‌. 
مركز بهداشت ودرمان با بهره گيري از سه دندانپزشك( خانم دكتر ایرانی و آقاي دكتر مداح صبحها و آقاي دكتر سروش بعد از ظهرها )و يك دستيار دندانپزشك خدمات ذيل را به مراجعين ارائه می نمایند :
ترميم دندان با آمالگام، ترميم دندان با كامپوزيت، عصب كشي، راديو گرافي، جرمگيري و بروساژ، پانسمان و كشيدن دندانهاي قدامي، خلفي و عقل .
ج_1فرآیند ویزیت دندانپزشکی :
1- معاینه اولیه توسط دندانپزشک و تعیین وقت  برای اقدامات بعدی.
2- انجام اقدامات درمتني در موعد مقرر.
تبصره :در صورت تأخیر بیش از 15 دقیقه یا عدم مراجعه ، وقت قبلی کنسل می گردد.
بیمار باید عدم امکان حضور را 48 ساعت قبل ا زوقت رزرو شده به واحد دندانپزشکی اطلاع دهد.
درصورت مراجعه با تأخیر زیاد درخواست  هر گونه وقت مجدد ،  به  منزله درخواست وقت جدید بوده و مستلزم  پرداخت  هزینه  می باشد.
چنانچه به دلیل عدم حضور بموقع پزشک ، نقص دستگاهها ، قطع برق و...ارائه خدمات به بیمار مقدور نباشد وقت مجددی بدون پرداخت وجه برای وی ، رزرو می گردد.


د-خدمات پرستاري:
د-1 خدمات پرستاري شامل:

تزريقات، پانسمان، سرم تراپي، نوار قلب، شستشوي گوش و كنترل فشار خون.

اين واحد با يك كارشناس پرستاري خانم(خانم حامد )و يك پرستار آقا( آقای مجيدي ) به مراجعين ارائه خدمت مي نمايد.
د-2 فرايند دسترسي به خدمات پرستاري:
1- دریافت قبض از منشی.
2- مراجعه به واحد پرستاری جهت کلیه امور تزریقات، سرم تراپی، پانسمان، نوار قلب و کنترل فشار خون.


ه- خدمات اورژانس:‌ كه شامل امداد رساني سريع به بيماران اورژانسي يا آسيب ديدگان در سطح دانشگاه مي باشد. طي تماس تلفني( داخلي 499 )با مركز بهداشت، آمبولانس و تيم امدادي به محل مورد نظر اعزام و اقدامات اوليه اورژانس توسط ايشان بعمل مي آيد.
فرآیند خدمات اورژانس خارج از مرکز:
- تماس با مرکز مبنی بر وجود بیمار بدحال.
- اطلاع به پرستار و آمبولانس جهت اعزام به محل با هماهنگي پزشك. 
- اعزام به محل و انجام اقدامات اولیه.
- معاینه و تشخيص  اولیه توسط کارشناس پرستاری. 
- تماس با مرکز و هماهنگی با پزشک مقیم جهت انجام اقدامات دارویی.
- درصورت عدم بهبودی انتقال بيمار توسط آمبولانس به مركز بهداشت و درمان طبق صلاحدید پزشک.
- در صورت نیاز به مراکز درمانی مجهزتر انتقال بیمار توسط آمبولانس به بیمارستان طبق صلاحدید پزشک. 
-اقدامات سر پايي :
در ابتدای امر بیمار به بخش اورژانس بیمارستان منتقل شده و پس از پذیرش در بیمارستان فرم مخصوص بیماران اورژانسی خارج از مرکز بهداشت و درمان توسط مسئول بخش اورژانس یا مسئول پذیرش مهر شده و فرم جهت بررسی نهایی توسط مسئول فنی هر شیفت به مرکز برگردانده می شود .
- اقدامات بستري :
در صورت نیاز به بستری در بخشهای غیر اورژانس جهت کاهش هزینه های درمانی و براساس قرارداد منعقده بین مرکز با بیمارستانهای صدر و شهید مصطفی خمینی ، فرم معرفی نامه به بیمار ارائه می گردد.
- بعد از ترخيص، هزينه هاي پرداخت شده توسط بيمار در صورت ارائه صورتحساب، پس از بررسي مركز بهداشت و درمان توسط اداره كل امور دانشجويي قابل پرداخت خواهد بود.
"لازم به ياد آوري است كه معرفي نامه جهت بيمارستانها در خوابگاها نيز موجود است كه در مواقع اورژانس( غير از ساعات فعاليت مركز بهداشت )به دانشجويان ارائه مي گردد".


و- خدمات بينايي سنجي:
خدمات بينايي سنجي اين مركز توسط يكنفر كارشناس اپتيومتريست انجام مي گردد اين خدمات شامل :
1. تعين، تجويز و ساخت عينك هاي طبي.
2. تجويز لنز.
3. تشخيص بيماريهاي چشمي و ارجاع به پزشك.
4. درمان تنبلي چشم و درمان غير جراحي انحرافات چشمي.
5. اورژانسهاي چشمي به صورت محدود. 
و_1فرآیند خدمات بینایی سنجی مركز به شرح ذيل مي باشد:
1-تعیین وقت قبلی.
2-  دریافت قبض از منشی.
3- مراجعه به واحد بینایی سنجی بر اساس تعين وقت قبلي.
4- تحویل عینک در صورت نیاز.


د)امور مالي اداري:

فعاليت هاي امور اداري شامل موارد ذيل است:
1- پاسخگويي به مراجعين مركز بهداشت و درمان شامل صدور قبض، نوبت دهي پزشكان.
2- پاسخگويي به تماس هاي تلفني.
3- تايپ نامه هاي اداري.
4- تايپ نشريه دانشگاه سالم.
5- بايگاني كليه نامه هاي رسيده ، ارسالي و ...
6- تنظيم امور مربوط به گواهي هاي پزشكي كارمندان و دانشجويان.
7- امور مربوط به هماهنگي برون بخشي ،‌درون بخشي.
8- امور مالي مركز از قبيل :درآمدها، تنخواه وبيمه ها ...
فرآیند مالی:
شامل هزینه و درآمد می باشد.
د_1_ الف) فرایند هزینه در قالب خرید لوازم مصرفی و غیر مصرفی:
1- درخواست کتبی لوازم مورد نیاز.( اعم از مصرفی و غیر مصرفی )   
2- موافقت مسئول مرکز بهداشت و درمان.
3- ارسال به معاونت دانشجویی جهت تأیید نهایی و تأمین بودجه.
4- خرید توسط مأمور خرید دانشگاه و تحویل به مرکز بهداشت.
د_1_ ب) فرآیند درآمد:
1- دریافت وجوه نقدی از مراجعین ( اعم از پزشکی ، پرستاری ، دندانپزشکی و بینايی سنجی )
2- جمع آوری هفتگی وجوه نقدی و واریز به حساب دانشگاه بصورت مستمر
3- جمع آوری نسخ بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی و ارسال ماهانه به مراکز بیمه.
4- واریز مبالغ درخواستی توسط سازمانهای بیمه گر بصوت ماهانه به حساب دانشگاه.
د)امور خدمات و امين اموال.


ز-_خدمات بهداشتي:

خدمات بهداشتی شامل: خدمات بهداشت محيط و بهداشت حرفه اي مي باشد.
خدمات بهداشت محيط:
- كنترل و حفظ سلامت مواد غذايي از طريق:
1- بازديد از كليه واحدهاي تهيه ،توليد و توزيع مواد غذايي.
2- نظارت بر سلامت كاركنان مراكز تهيه و توزيع و نگهداري مواد غذايي.
3-ارتقاء آگاهيهاي بهداشتي كاركنان مراكز تهيه و توزيع و نگهداري مواد غذايي.
4- نظارت بر مبارزه و كنترل حشرات و جوندگان موذي با اولويت بهسازي.
5- نظارت بر بهداشت اماكن عمومي اعم از خوابگاه ،آرايشگاه و ...
6- نظارت بر دفع بهداشتي زباله.
7- حفظ و نگهداری از استاندارد ایمنی دریافت شده  Ohsas 18001
8- رسيدگي به شكايات بهداشتي و موارد ارجاع.
9- تهيه وتدوين بروشور هاي آموزشي مرتبط با مسائل بهداشتي.
10- نظارت بر  و گندزدایی اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي.
11- نظارت بر بهداشت آب از طريق:
12- بازدید از شیرهای برداشت( خروجی).
13- انجام کلرسنجی با دستگاه کلرسنج.
14-آشنايي دانشجويان و كارمندان با واحد بهداشت محيط.

خدمات بهداشت حرفه اي:
1- بازديد ، شناسایی ، اندازه گیری ، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور درمحیط کار:
2- بررسی علل حوادث در محیط های کار و آموزش.
3- جمع آوری اطلاعات اولیه در خصوص فرآیندهای آموزشی.
4- جمع آوری اطلاعات اولیه از نحوه کار ماشین آلات و وسایل.
5- جمع آوری اطلاعات اولیه از عوامل زیان آور موجود.
6- تهیه آمار اولیه درخصوص نوع حادثه ، علت وقوع ، ساعت وقوع ، آمار مراجعین به مرکز بهداشت ،  میزان آسیب و شدت حادثه.
7- تهیه  فرم حادثه.
8- ارائه راهکار جهت پیشگیری ا زوقوع احتمالی ، مجدد و مشابه حوادث. 
آموزش :    
- آموزش چهره به چهره و گروهی دانشجویان و پرسنل درخصوص رعایت اصول ایمنی در کار، شناخت نقاط خطر و استفاده از وسایل حفاظت فردی هنگام کار در کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه و.....
پیشنهاد جهت ساماندهی و بهبود سیستم ایمنی در  زمینه های ساختمان ، حریق ، الکتریسیته ، آلاینده های شیمیایی ، خطرات دستگاهها و .....
تکمیل فرمهای گزارش نواقص و بازدیدهای بهداشتی ازکارگاهها و آزمایشگاهها و بررسي نواقص موجود و اولويت بندي ريسكها جهت پيشبيني اقدامات لازم.
تهیه و توزیع  پمفلت های آموزشی در خصوص ایمنی و بهداشت کار.
تهيه و تكميل چك ليستهاي ارزيابي خطرات و عوامل زيان آور در خصوص برق، حريق، ماشين آلات، ساختمان، مواد شيميايي و ارگونومي.
بررسي سيستم ايمني حريق دانشگاه و بازديد از تجهيزات اطفاء حريق.
ح- خدمات تكميلي مركز بهداشت و درمان:
طرح سلامت:
مركز بهداشت و درمان دانشگاه از مهر ماه1383 اقدام به تشكيل پرونده سلامت براي دانشجويان جديد الورود نموده كه هدف از اين طرح ارزيابي سلامت و كشف بيماريهاي احتمالي دانشجويان مي باشد.
سال 1385 سومين دوره  انجام طرح سنجش سلامت دانشجويان جديد الورود در قالب ويزيت پزشك عمومي، دندانپزشكي و بينايي سنجي گرديد.
نحوه اجراي طرح سلامت:
- قبل از ثبت نام ترم جديد، مركز بهداشت و درمان اقدام به تهيه فرمهاي نوبت دهي نمود  كه نمونه آن پيوست مي باشد . در اين فرم ساعت و تاريخ مراجعه درج شده و به تعداد كافي دراختيار كليه واحدهاي آموزش دانشكده ها قرا رگرفت تا به هر دانشجو يك فرم داده شود.
- اقدام مركز بهداشت براي ملزم نمودن دانشجويان جهت مراجعه ،‌منوط كردن ارائه كارت دانشجويي توسط اداره كل آموزش به تكميل پرونده سلامت و مهر مركز بهداشت و درمان بوده كه اين امر منجر به مراجعه تقريباً همه  دانشجويان و انجام معاينه سلامت مي گردد.
- در بدو ورود دانشجو به مركز بهداشت و درمان يك پرونده جهت وي تشكيل گرديد. در ابتدا صفحه اول اين پرونده توسط دانشجوو براساس  اطلاعات شخص وي تكميل شد.
- پس از اين كار دانشجو به واحد پرستاري مراجعه نموده ، معاينه قد ، وزن و بينايي سنجي انجام مي گرفت و نتايج آن درپرونده ثبت مي گرديد. چنانچه در معاينه بينايي سنجي مشكلي ديده شد "كلمه ارجاع" توسط كارشناس پرستاري درقسمت مربوطه نوشته شده كه بايستي با نوبت قبلي براي تعيين نمره عينك به اپتومتريست مقيم درمركز مراجعه نمايد.
- مرحله بعد مراجعه به پزشك عمومي مقيم مركز به منظور معاينه كلي بود كه صفحات دوم و سوم پرونده براساس اين معاينه تكميل مي گرديد . پزشك قبل از معاينه به بررسي پاسخهاي دانشجو در صفحه اول پداخته و براساس آن معاينه را تكميل نموده است . اگر در معاينات انجام شده پي گيري خاصي لازم نبود ، قسمت پائين مهر و امضاء‌شده و معاينه تكميل مي شده . در غير اينصورت اقدامات تكميلي اعم از انجام تستهاي پاراكلينيك ويا مراجعه به متخصص در پرونده درج شده و در نهايت پس از انجام اقدامات درخواست شده نتيجه نهايي در پرونده ثبت مي گرديد.
- قسمت آخر معاينات مربوط به واحد دندانپزشكي بود كه توسط دستيار يا دندانپزشك انجام گرفته و براساس آن نياز به خدمات دندانپزشكي درپرونده درج مي گرديد.
لازم به ذكر است كه كليه اقدامات مذكور در ضمن انجام امور روزمره مركز انجام پذيرفت.
زمان سنجي مراحل مختلف طرح سلامت:
هدف از معاينه سلامت ،‌كسب سوابق پزشكي دانشجو و ارزيابي صحت و سلامت و يا كشف بيماريهاي احتمالي توسط گروه پزشكي بود.

خدمات پژوهشي،علمي مركز بهداشت و درمان:
مركز بهداشت و درمان در جهت ارتقائ سطح بهداشت در كنار فعالييت هاي جاري خود اقدام به فرهنگ سازي در زمينه هاي مختلف بهداشتي و درماني نيز نموده است. از جمله:
1- برگزاري كلاسهاي آموزشي :
كلاسهاي آموزشي توسط كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بصورت دوره اي و با اعلام قبلي انجام  پذيرفت . حضورفعال دانشجويان در اين كلاسها ضمن ارتقاي سطح اطلاعات بهداشتي آنان برگزاري اينگونه كلاسها را بصورت مستمر و مداوم تضمين خواهد نمود.
2- انتشار ماهنامه دانشگاه سالم : كه اولين شماره آن بمناسبت بازگشايي دانشگاهها ،‌ درشهريور سال منتشر  گرديد.دراين ماهنامه سعي شده است تا مسائل بهداشتي و درماني موردنياز دانشجويان با صحيح ترين ،‌ علمي ترين و در ضمن ساده ترين شكل درج گردد.
3- چاپ بروشورهاي آلودگي هوا و رعايت اصول ايمني هنگام كار با كامپيوتر. 
4- تهيه جزوات آموزشي در خصوص ايمني آزمايشگاه ها.
5- بررسي سيستم ايمني حريق دانشگاه و تهيه كتابچه راهنما.
6- تهيه MSDS ( برگه اطلاعات ايمني مواد )‌براي بيش از 150 ماده شيميايي مصرفي دانشگاه. 
در راستای افزايش سطح علمي و عملي مركز بهداشت اقدام به تحقيق و بررسي و انجام امور پژوهشي نيز نموده است كه در ذيل چند نمونه از آنها ذكر گرديده است.
7- بررسي استقرار سيستم مديريت زيست محيطي iso14001 در خوابگاههاي دانشجويي دانشگاه صنعتي امير كبير.
8- بررسي استقرار سيستم تفكيك از مبدا زباله با همكاري سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري.
9- بررسي آلودگي صوتي كارگاه دانشكده نساجي.
10- بررسي ميزان ميدانهاي الكترو مغناطيسي در كارگاه ماششين هاي الكتريكي و آزمايشگاههاي فشار قوي دانشكده برق.